telemarketing

 

Telemarketing
Steeds meer callcenters en onderzoekesbureaus maken gebruik van mensen die vanuit huis werken, meestal simpelweg met behulp van een headset vanachter de computer. Je krijgt dan een bestand met gegevens van mensen die je moet contacteren (eventueel geselecteerd op bijvoorbeeld woonplaats, opleidingsniveau of inkomen) en moet dan een bepaalde opdracht uitvoeren, zoals het inzamelen van geld en het werven van nieuwe donateurs voor een bepaald goed doel, het verkopen van een bepaald product of (kranten-)abonnement, of het verzamelen van gegevens voor een bepaald onderzoek middels het stellen van een standaard lijst met vragen. In de meeste gevallen krijg je een softwareprogramma waarmee je heel makkelijk de telefonische gesprekken kunt voeren en de verkregen informatie kunt verwerken. Het voordeel van telemarketing is dat het doorgaans wat beter verdient dan traditioneel thuiswerk zoals inpakwerk, en dat je niet binnen een bepaalde straal van de centrale hoeft te wonen. Nadelen zijn dat er meestal wel wat opleidingseisen worden gesteld en dat je een goedwerkende computer met headset nodig hebt. Thuiswerk als telemarketeer kun je gewoon vinden door vacatures op vacaturewebsites in de gate te houden, maar bij deze als vast drie betrouwbare aanbieders:
 
 
Annie - Fondsen werven voor goede doelen (loterijen)
TNS NIPO - Thuiswerken als telefonisch enquêteur
Callability - Business-to-Business en Business-to-Consumer opdrachten
 
 
Mogelijk alternatief
Een interessante methode om geld te verdienen met je telefoon is met het beheren van je eigen 0900-nummer. Als je veel van computers afweet kun je je eigen 0900-nummer dan bijvoorbeeld promoten als 'PC Hulplijn' middels een advertentie in de krant, bedoeld voor mensen die problemen hebben met hun computer. Een ander voorbeeld is om je eigen persoonlijk advieslijn op te zetten, gericht op mensen die er gewoon behoefte aan hebben om hun hart te luchten. Voor iedere minuut dat je wordt gebeld verdien je een bepaald bedrag.
 
 
Theoretisch kun je je eigen 0900-nummer aanvragen bij de OPTA (de telecom toezichthouder in Nederland), maar dat kost enkele honderden euro's en het duurt dan een paar weken voordat je aanvraag is verwerkt en je nummer werkt. Met Beldienst.nl kun je daarentegen al binnen een dag helemaal gratis je eigen 0900-nummer in beheer hebben. Je persoonlijk nummer ziet er dan bijvoorbeeld zo uit: '0900-123456 toestelnummer: 5 (80 cpm)'. Het enige nadeel is dat Beldienst zelf ook een gedeelte van de winst pakt en je daardoor zelf maar 25 cent per minuut verdient, een bedrag dat hoger zou zijn als je je eigen 0900-nummer bij de OPTA zou aanvragen. Het voordeel van Beldienst.nl is echter dat het je zelf helemaal niets kost en je er enkel geld mee kunt verdienen. De minimum leeftijd om je eigen nummer aan te kunnen vragen bij Beldienst is 16 jaar.